Waar staan wij voor?

Meer over onze vereniging

Als lotgenoten weten we dat er na een diagnose blaaskanker veel verandert in het leven. Dikwijls zijn er nog heel wat vragen of zijn er bezorgdheden waar je met anderen eens wilt over praten. Het contact met lotgenoten kan daarbij zeer verrijkend zijn.

De oprichting in 2024 van de Vlaamse Blaaskanker Vereniging (VBV) was daar het gevolg van. Wij zijn dus een patiëntenvereniging van en voor mannen en vrouwen met blaaskanker en hun partner.

Onze inzet

Belangenbehartiging

Alle patiënten met blaaskanker moeten gelijke toegang hebben tot de beste zorg, volgens de laatste inzichten. Hiervoor ijveren we.

Als vereniging werken we mee aan het verbeteren van de kwaliteit van de zorg vanuit de behoefte van mensen die blaaskanker hebben.

We helpen mee aan de ontwikkeling van onco-urologische en psychosociale richtlijnen en kwaliteitscriteria. We participeren daarom in werkgroepen en adviesraden binnen de ziekenhuizen en kankerorganisaties en we werken mee aan kwaliteitsstudies.

Lotgenotencontact

Het regelmatig contact met de lotgenoten, het luisterend oor bij grote en kleine problemen, de hoopvolle gesprekken met andere lotgenoten en hun partner, ...

Het is allemaal zo belangrijk en een meerwaarde naast de professionele medische behandeling die de man of vrouw en de partner krijgen. Lotgenotenondersteuning is anders dan de professionele hulpverlening en wil hier zeker geen vervanging van zijn maar een aanvulling.

Informeren

We organiseren bijeenkomsten waar correcte en begrijpelijke informatie voor mensen met blaaskanker en hun naasten gegeven wordt. Wij verspreiden ook informatie via onze eigen kanalen zoals onze website, onze nieuwsbrieven, flyers en onze social media.

Sensibiliseren

Ook bij het grote publiek is de nood aan correcte en professionele informatie over de ziekte nog zeer groot.

De nood aan informatie en bewustmaking bij het brede publiek willen wij helpen invullen via voordrachten, bewustmakingscampagnes en publicaties.